תנ"כ

דיני רצח בחוק התנ”כי

דיני רצח בחוק התנכי, חוקי-חיטים וחוקי המזרח. לפי בראשית,שמות,במדבר וחוקי חיטים דיני רצח    בראשית ט’ 5-7: חיי האדם הם ערך עליון ומקודש, גם אם

המשך קריאה »

ספר עמוס

סיכום על ספר עמוס, פרקים א' עד ה' המתאר את משמעות כל פסוק עמוס א-ב: הפורענות והחטאים של העמים וישראל. תוכן עיקרי: זוהי נבואה שמתחילה

המשך קריאה »

ירידת בני-ישראל למצרים

ירידת בני ישראל למצרים   מבוא   בעבודה זו יופיע מידע על ההגירה – מהי? מדוע היא נגרמת? מושגים הקשורים לנושא הגירה, ודוגמא לתנועת הגירה

המשך קריאה »

הכנה לבגרות בתנך

הכנה למבחן בתנ”ך: א. בראשית ,פרק ד’ : הפסקה הראשונה: לידם של קין והבל: “והאדם ידע את חוה אשתו ותהר ותלד את קין ותאמר קניתי

המשך קריאה »

דוד בן ישי (דוד המלך)

דוד המלך (דוד בן ישי)- האיש והאגדה דוד בן ישי בא משבט יהודה הגדול ומוצאו של דוד היה מהעיר בית לחם ליד ירושלים. דוד נולד

המשך קריאה »

עתליה / עתליהו

מלכת יהודה בתו של עומרי מלך ישראל “ושם אמו עתליה בת עומרי מלך ישראל” מל”ב ח’ 26.או ביתם של אחאב ואיזבל “…וכאשר עשו בית אחאב

המשך קריאה »

בראשית

בראשית מבוא ספר בראשית הוא האחרון שעלה על הכתב. תפקידו לתת תשובות קיומיות. בספר מופיעות כפיליות, ומכך ברור שהוא אסופה. בראשית: בעיה, משום שלא יודעים

המשך קריאה »

דברים

דברים מבוא ספר דברים שייך למשנה תורה (משנה מלשון שונה – חוזר או ש.נ.נ. מלשון שינון, או משני (תת). מחבר ספר דברים חזר על חוקי

המשך קריאה »

איוב

מבוא איוב בנוי בצורה של סיפור מסגרת, כאשר פרקים א’, ב’ ו-מ”ב 7 -סוף הם המסגרת. פרשנים משערים שסיפור המסגרת נכתב הרבה לפני ה- “אמצע”.

המשך קריאה »

עזרא

מבוא עזרא ממשיך את דברי הימים ב’ ל”ו. בספר מתוארת המשך ההיסטוריה שבאה לאחר דברי הימים. בעוד שספר דברי הימים מתרכז בהיסטוריה עד חורבן בית

המשך קריאה »

גדעון

. מבוא (מדוע לומדים את פרשת גדעון?) יש ללמוד את פרשת גדעון משום שהיא מסמלת מס’ דברים: 1. גדולת ה’ – אלוהים שליט עולם ומלואו

המשך קריאה »

חגי

מבוא חגי מסמל את תקופת שיבת ציון, אחרי תקופת ישעיהו ב’ ולפני זכריה. לנבואת חגי יש מספר מאפיינים:  מסירה בלשון ויכוח (עם המאזינים). 

המשך קריאה »

קורות ירמיה הנביא

קורות ירמיהו הנביא בימי יאשיהו המלך כחמישים ושמונה שנים לפני חורבן בית ראשון, נולד ירמיהו בעיר הכוהנים, ענתות. כנראה שבימי ילדותו ונעוריו למד תורה מאביו

המשך קריאה »

ירמיה

דמותו של ירמיה ירמיה הוא בן למשפחת כוהנים שחיה בענתות. יום אחד התגלה אליו ה’ וסיפר לו שייעודו מלידתו הוא להיות נביא, ולכן הוא אינו

המשך קריאה »

ירמיהו

מבוא הנביא הוא צינור מקשר בין העם לה’, בעוד שהכהן נמצא מחוץ לטבלה. מבחינת היררכיה שלטונית הנביא מקשר בין העם והמלך לה’, ומצד שני מקשר

המשך קריאה »

דמותו של ירמיה

ירמיה הוא בן למשפחת כהנים שחיה בענתות. יום אחד התגלה אליו ה’ וסיפר לו שיעודו מלידתו הוא להיות נביא, ולכן הוא אינו יכול לדחות את

המשך קריאה »

מלכים א’

פרק יא 1. חטאי שלמה ונשותיו הרבות (1-8). מתואר ששלמה אהב נשים רבות אך שאת בת פרעה במיוחד. מדגישים דווקא אותה משום שאלו היו כביכול

המשך קריאה »

שמואל

מבנה הפרק פס’ תאור 1 – 3 רקע לסיפור – תאור קצר על בניו של שמואל 4 – 5 דרישת העם למניעת מלך בישראל 6

המשך קריאה »

עבודה בתנ”ך שמשון השופט

מבוא שמשון,איש שבט דן המתואר בספר שופטים כאחרון שופטי ישראל. למעשי הגבורה שלו מוקדשים פרקים יג-טז. הסיפור הראשון בעלילות שמשון מוסבר על הקדשתו ולידתו ועל

המשך קריאה »

אורות במלכות שלמה

. שלמה בנה את בית המקדש “הוא החדש השני למלך שלמה על ישראל,ויבן הבית ליהוה” 2. חוכמת שלמה “ונתת לעבדך לב שמע לשפט את עמך

המשך קריאה »

שמות

ב 4-5 – דיני מבער בפסוק 4 מדובר על חבלה כלשהי שנעשית ע”י שור – נזקי שן ועין. בפסוק 5 מדובר על דיני שריפה. החוק

המשך קריאה »

הסיפור המקראי

קיצורו של הסיפור המקראי ותכליתיותו סיפורי נתחברו כדי ללמד מוסר השכל ודרכי חיים.לכל סיפור תכליות חינוכיות ולימודיות משלו.לסיפור המקראי סגולות ספרותיות ואומנותיות. התכליתיות של הסיפור

המשך קריאה »

עבודה בתנ”ך

שאלה 1 א) לדעת המתנקשים, שלטונו של גדליה לא היה לגיטימי משתי סיבות: סיבה ראשונה- גדליה לא היה מנצר המלוכה- מלך לא חוקי. סיבה שנייה-גדליה

המשך קריאה »

תהילים

מבוא ספר תהילים נכלל בין ספרי החכמה בתורה , והם הספרים שבהם הגות פילוסופית. 3, או יותר, המילים הראשונות במזמור נקראים כותרת. הן נראות כלא

המשך קריאה »

אזרע, חגי, זכריה

עזרא 1. פירוש הביטוי ” לכלות דבר ה’”. לכלות= נגמר, הסתיים. דבר ה’ מפי ירמיה= דבר ה’ אשר נאמר ע”י נבואותיו של ירמיה. ירמיה ניבא

המשך קריאה »